Debbie er ikke i tvivl om, at det er den kreative vinkel, virksomhederne har efterspurgt, og hendes måde at tænke på – en tankegang, der er kendetegnet ved fokus på brugerne og evnen til at analysere.
”Inden min jobsamtale havde jeg analyseret, hvordan brugerne ser på KiMs på de sociale medier. Ud fra det kom jeg frem til tre strategier, som jeg kunne se, at KiMs kunne udnytte for at optimere brugerinteraktionen på de sociale medier. ”
Debbie mener, at det er vigtigt at have fokus på, hvad man gerne vil senere og for dermed skabe sin egen uddannelse:
”Oplevelsesdesign er en meget bred uddannelse. Vi er både marketingsfolk og folk, der vil arbejde med forlystelser, kultur eller museer. Jeg har hele tiden haft i baghovedet, at jeg gerne vil arbejde med markedsføring indenfor detailbranchen. ”
Dette har afspejlet sig i Debbies valg af projekter gennem hendes uddannelsesforløb, hvor hun hele tiden har arbejdet sammen med detailkæder og set på deres markedsføring. Selv studiejobbet var i detailbranchen, nemlig hos H&M, hvilket også mundede ud i et samarbejde om Debbies 7. semesterprojekt. Ifølge Debbie er det brugerorienterede det vigtigste ved uddannelsen:
”Det, jeg kan anvende fra uddannelsen, er, at den er så brugerorienteret. Det handler om brugeroplevelser og brugerinteraktion. At der hele tiden er fokus på, hvad brugernes behov er og hvordan der kan udvikles en strategi derudfra. I stedet for, at jeg TROR jeg ved, hvad brugerne vil have, så VED jeg, hvad de vil have. Jeg tænker også det er det, der har skilt mig ud fra de andre cand.merc.er til jobsamtalen.”
Med tiden har hun fået øjnene op for vigtigheden af de elementer af uddannelsen, hun ikke lige vidste, hvad hun skulle bruge til, mens hun stod i det:
”Alt det med byggeklodser og sandkasser og alle mulige lege, hvor jeg tænkte, hvad skal jeg bruge det til. Men det har givet en måde at tænke på ifht. andre studerende. Det har gjort, at jeg har kunne tænke ud af den traditionelle boks og analysere mig frem til det jeg gjorde ved min jobsamtale. Der er en mening med det hele.”
Specialet skrev Debbie i samarbejde med detailvirksomheden Moshi Moshi Mind. Specialet beskæftigede sig med oplevelsesbaseret markedsføring på de sociale medier og konkret handlede det blandt andet om at hjælpe virksomheden med at vende deres kommunikation fa envejs- til tovejskommunikation. Virksomheden har vist stor interesse for, at arbejde videre med Debbie efter endt speciale.
”Det Moshi Moshi Mind har efterspurgt, er viden om brugerinteraktion, hvordan brugere ser på deres brand, og hvordan man kan målrette deres markedsføring til brugerenes behov. ”
I løbet af uddannelsen var Debbie i praktik ved Aalborg Kommune som projektmedarbejder på et projekt, der skal fremme det kreative miljø i kommunen. Her arbejdede hun med koordinering, kommunikation og hjemmeside, og der var her at interessen for de sociale medier opstod. Hun tror, at hendes erfaring indenfor sociale medier og hendes specialisering inden for emnet har haft betydning for, at hun blev ansat.