På IEEE Global Engineering Education Conference (Educon 2014) i Istanbul, 3-5 april, har Marianne Lykke og Niels Vandel Svendsen og Christian Jantzen sammen med Mayela Coto Chotto og Sonia Mora (Universidad Nacional de Costa Rica) vundet prisen for bedste bidrag i kategorien Knowledge and Competencies in Engineering Education. Konferencen havde flere end 100 papers, hovedsagelig af teknisk-naturvidenskabelig observans.
AAU-bidraget, som havde Marianne Lykke som førsteforfatter, har undersøgt oplevelsesmæssige værdier ved tre forskellige undervisningsdesigns i programmering: traditionel tavleundervisning, PBL og PBL kombineret med robotter (Lego Mindstorm). Undersøgelsen byggede på kvalitative såvel som kvantitative metoder. Den viste, at hvert design har sine styrker og svagheder i oplevelsesmæssigt øjemed og at ingen af de tre designs fører til et entydigt bedre resultat end de andre i forhold til de studerendes oplevelse af undervisningen. Dog følte de studerende sig mest trygge og mindst stressede ved den rene PBL. Frafaldet var størst ved tavleundervisning, mens dumpeprocenten var højest ved PBL kombineret med robotter. Ren PBL scorede midt imellem. Bidraget blev rost for sine klare forskningsspørgsmål, metodiske stringens og originale problemstilling.
Marianne Lykke er leder af e-Learning Lab
Niels Vandel Svendsen er tilknyttet e-Learning Lab
Christian Jantzen er tilknyttet vidensgruppen MÆRKK