Malene Kjær: Læring i praksis : praksis i lærin. En diskursiv og interaktionsanalytisk undersøgelse af sygeplejestuderendes møde med klinisk praksis
I 'Læring i Praksis : Praksis i Læring' undersøger Malene Kjær, i en neksusanalytisk ramme, moment-to-moment embodied interaktioner i, og diskursive konstruktioner af, sygeplejestuderendes møde med den kliniske praksis, de møder på et dansk hospital på deres 2. semester som led i deres uddannelse. Forskningen er baseret på naturligt forekommende aktivitet i praksis mellem de interagerende parter; klinisk vejleder, studerende og patient. Metodisk baserer afhandlingen sig på videoobservation, etnografisk observation, en workshop og skrevne interviews med kliniske vejledere og studerende på fire forskellige afdelinger på et dansk hospital.
Med forskellige optikker belyses gennem afhandlingen, hvorledes den multimodale og embodied tilgang til at undersøge praksis kan vise os fund, der ellers ville forblive seen but unnoticed. Således finder forfatteren, at kontekstuelle konfigurationer, layout af rum, brug af artefakter og relationer mellem parterne er afgørende for de studerendes identitetsdannelsesproces mod at blive fagkyndige.
Afhandlingen bidrager med et perspektiv på, hvordan mikroetnografiske analyser af praksis koblet med diskurspsykologiske konstruktioner af de studerendes syn på sig selv, tænkt ind i en ramme af neksusanalyse, kan give et nuanceret bud på, hvordan de studerendes identitetsdannelsesproces foregår i det kliniske læringsrum.