Ny antologi redigeret af Finn Thorbjørn Hansen og Inger Erstad: Kunnskapsverkstedet. Å se det levende i en praksis

Ny antologi redigeret af Finn Thorbjørn Hansen og Inger Erstad: Kunnskapsverkstedet. Å se det levende i en praksis

”Kunnskapsverkstedet” er en pædagogisk model. Forfatterne viser, hvordan brug af fortælling, refleksion og undring kan bruges til at udvikle viden. Arbejdet veksler mellem individuel skrivning, refleksion og udveksling i grupper. Målgruppen er fagfolk indenfor socialt og pædagogisk arbejde. Bogen har særlig relevans indenfor videregående uddannelse, hvor de studerende skriver personlige, faglige essays, men kan også bruges som inspiration til faglig udvikling i organisationer.

Last modified: 21.11.2013

Kunnskapsverkstedet. Å se det levende i en praksis udspringer af et 4-årigt forskningsbaseret udviklingsarbejde, som er blevet til i samarbejde mellem forskere og praktikere fra fem europæiske lande og med støtte fra EU. I kundskabs- og undringsværkstedet, som Inger Erstad fra Tromsø Universitet og Finn Thorbjørn Hansen fra CDO, Aalborg Universitet, har udviklet i samarbejde med forskere, udviklere og praktikere fra Spanien, Sverige, Letland, Norge og Danmark, tilbydes en pædagogisk model som på praksis-epistemologisk og fænomenologisk og hermeneutisk og sokratisk vis hjælper professionsudøveren til at klarlægge og artikulere og kritisk og undrende forholde sig til vigtige tavse, intuitive, praktiske og 'phronesiske' indsigter og vidensformer i egen praksis. Bogen giver både teoretiske forståelsesramme for at arbejde med det kundskabsteoretiske plan såvel som det mere eksistentielle og visdomsorienterede lag i den konkrete professionspraksis. Og den giver også stemme til og eksempler fra praktikere, der selv har erfaret, hvad det vil sige at arbejde i et sådan kundskabs- og undringsværksted.

Læs mere på Universitetsforlagets hjemmeside

Om Finn Thorbjørn Hansen