Klimakommunikationsgruppen i aktion med dialogiske teknikker på Aalborg bæredygtighedsfestival

Klimakommunikationsgruppen i aktion med dialogiske teknikker på Aalborg bæredygtighedsfestival

Hvad motiverer og hvad hæmmer bæredygtig omstilling? Hvad stopper samarbejde mellem industri, stat og uddannelsesinstitutioner i den anledning? Hvad motiverer borgere til at realisere egne idéer til bæredygtige besparelser? Og hvordan undersøger man det?

Last modified: 14.09.2015

De tre første spørgsmål var lagt ud til de besøgende på Klimakommunikationsgruppens stand på Aalborg Kommunes Bæredygtighedsfestival den 12. September. Og det fjerde blev besvaret i aktion af forskerne i klimakommunikationsgruppen. De besøgende skulle blandt andet vælge et svar på spørgsmålet om, hvad der forhindrer, at man bevæge sig over på den anden side ifht. grøn omstilling – konkret illustreret ved broen – se billedet i toppen og endnu flere billeder her.

Stort set alle, der besøgte boden, var positive overfor at gøre noget selv for grøn omstilling, mange var allerede i fuld gang. Derfor peger de stærkeste pile, når man  scroller ned gennem billederne, på politikerne og på ejere af udlejningsejendomme: Politikerne skal gøre det lettere og mere lønsomt at gå i den grønne retning, og udlejere skal motiveres til at gøre mere.

Hvad det sidste angår, ligger der en oplagt opgave for Aalborg Kommunes Center for Grøn Omstilling: Bliv bedre til at fortælle udlejere om fordelene ved grøn omstilling! 

Som eksempel på klimakommunikationsgruppens indsats i samspillet mellem industri, stat og uddannelsesinstitutioner kunne besøgende også prøve et lokations- og situationsbaseret læringsforløb, som Forsvarets menige nu bruger til at træne energibesparelse.

Du kan læse mere om Klimakommunikationsgruppens forskning her: