iPad - Brugeroplevelse og medieforståelse Af Sune Klok Gudiksen
Skriftserie: e-bøger fra InDiMedia, nr. 1, Aalborg Universitetsforlag 2013
I 2010 indledtes et samarbejde mellem primært Nordjyske Stifsttidende, Aalborg Universitet, InViO og 3dk og sekundært Apple, hvor 400 studerende og forskere blev udstyret med iPads. De studerende har udfyldt små 100 dagbøger over en længere periode og svaret på diverse kvantitative surveys, som har givet konkret feedback undervejs. Denne udgivelse dækker en stor andel af de samlende resultater og er gratis til rådighed som et led i ønsket om, at alle involverende parter skal kunne tilgå resultaterne og anvende dem, hvor det giver mening. Bogen behandler spørgsmål som:
- Hvilke motivationsfaktorer afgør eller er dominerende i brugeroplevelsen af et medie over tid?
- Hvilke usability-problemstillinger er dominerende på kort og lang sigt?
- Hvordan påvirker eller ændrer mediet vores sociale interaktioner, og hvilken rolle spille det i disse situationer?
- Hvordan ændres vores hverdagskommunikationen ved brugen af mobile medier?
og mere specifikt ifht. tabletten:
- Hvilke forventninger har brugerne til iPad'en, og hvad er den efterfølgende reelle brug?
- I hvilke sammenhænge og situationer anvendes den?
- Hvilke typer af applikationer anvendes på tablets og hvorfor?
- Hvilke karakteristika har hyppigt anvendte applikationer til iPad?
Sune Klok Gudiksen er tilknyttet Center for Interaktive Digitale Medier