Kreativ markedskommunikation belyser aktuelle tendenser inden for markedskommunikation. Bogens forfattere fokuserer på tre væsentlige tendenser, der vedrører markedsføring i en digital kultur.
- Hvordan reklamer i stigende grad kan betragtes som æstetiske objekter, der arbejder på at skabe en æstetisk følelse hos modtageren.
- At markedsføring appellerer til deltagelse ved at inddrage publikum på konkrete måder, fra tekstuelle gættelege til onlinedelinger, fanaktiviteter og events.
- At markedsføring ikke længere kun finder sted i kendte reklamemedier og -genrer, men derimod bliver komplekse kommunikationsstrategier, fx virale, finurlige og brugergenererede kampagner online eller opsigtsvækkende markeringer i byrummet.
Bogens analyseeksempler er udvalgt og struktureret i forhold til tre overordnede perspektiver, der belyser kreativ markedskommunikation:
- Sanselig markedskommunikation med fokus på æstetik og krop: multisensorisk reklameæstetik, lydbranding og ASMR videoer
- Online markedskommunikation med fokus på digital deltagelse og virale effekter: mode på Instagram, unboxing videoer på YouTube og celebrity filmpromotion på Facebook
- Markedskommunikation i byens rum: flashmobs, guerilla-markedsføring samt kulturturisme som stedsbranding
Bogen henvender sig til forskere og studerende i humanistiske og samfundsvidenskabelige fagmiljøer, hvor analyse af markedsføring er på dagsordenen.
Bogens forfattere:
Nicolai Jørgensgaard Graakjær
Helle Kannik Haastrup
Iben Have
Helle Breth Klausen
Ane Nygaard Meyer
Birgitte Stougaard Pedersen
Line Grarup Ringgaard
Thomas Mosebo Simonsen
Jan Løhmann Stephensen
Line Hassall Thomsen
Anne Marit Waade