Prisen tildeles som påskyndelse af en fremragende og nyskabende besvarelse af en problemstilling inden for MÆRKKs fagområde. MÆRKK er en vidensgruppe ved Institut for Kommunikation og Psykologi som arbejder med æstetik i relation til kommunikation, kultur og kognition.
Vinder af årets MÆRKK-pris er Asta Justesen og Sofie Wamberg Broch for specialet ”Klimasynd eller klimasund”. Specialet handler om, hvordan hensyn til klima og sundhed optræder i kommunikation om fødevarer, og hvordan overlappet herimellem italesættes. Specialet tager udgangspunkt i Madpyramiden som case.
Som begrundelse for, at netop dette speciale skal tildeles prisen, siger Iben Bredahl Jessen, som har været vejleder for Asta Justesen og Sofie Wamberg Broch:
- Specialet demonstrerer på eksemplarisk vis kommunikationsfaglighedens rolle i et tværfagligt felt. Gennem systematiske næranalyser af tekst og billeder i Coops kommunikation om Madpyramiden fra 1976 til 2019 bidrager specialet med en indsigtsfuld diskussion af formidlingsmæssige problemstillinger, der knytter sig til kommunikation om klima og sundhed i sammenhæng. Specialet udmærker sig ved et historisk blik på Madpyramidens kommunikative og æstetiske træk, som bruges til at kaste lys over aktuelle formidlingsproblematikker i relation til klima og sundhed i en samfundsmæssig kontekst.
Asta Justesen og Sofie Wamberg Brochs speciale kan læses her